Utolsó kommentek

NYOMJ EGY LÁJKOT!

Anglia, élet és munkavállalás

Ha angliai munkavállalást tervezel, jó helyen jársz. Ennek a blognak a célja ugyanis az informálás és a tapasztalatok megosztása.

NYOMJ EGY LÁJKOT!

My VisitorStat

2011.09.09. 00:23 Árpádiusz

Driver CPC - Árufuvarozói engedély

 Driver CPC- Driver Certificate of Professional Competence 

 

 Minden hivatásos busz és teherautó sofőrnek meg kell szereznie a CPC-t, ami a belföldi árufuvarozói engedélynek felel meg az Egyesült Királyság területén. Az egész eljárás a Driving Standards Agency (DSA) keresztül kivitelezhető.

 

Kivételt képez a kötelező CPC  alól:

- C, C1 kategóriájú jogosítvánnyal rendelkező sofőr, ha az engedélyét 2009. szeptember 10 előtt szerezte meg.

- D, D1 kategóriájú jogosítvánnyal rendelkező sofőr, ha az engedélyét 2008. szeptember 10 előtt szerezte meg.

 Ennek ellenére mindkét kivétel kategóriára érvényes az 5 éven belüli frissítővizsga kötelező elvégzése.

 

 A CPC vizsga 4 részből áll:

1. Elméleti tesz. Feleletválasztós és veszélyhelyzet felismerés teszt. Vizsgadíj, össz.: £80

2. Esettanulmányok. Vizsgadíj: £30

3. Gyakorlati vezetési vizsga. Vizsgadíj: £115

4. Járműbiztonsági teszt

 

A CPC-t elég egy kategóriához elvégezni. Ha valaki rendelkezik C és D kategóriával is, a CPC érvényes lesz mindkettőre. Ha valaki csak C vagy csak D kategóriával rendelkezik, és a későbbiekben szerzi meg a másikat, a már elvégzett CPC érvényes lesz arra is. 

 

 Az, aki Angliában szeretné megszerezni a C vagy D kategóriájú jogosítványát és egyúttal a CPC-t is, annak lehetősége van ezt az oktatást végző cég segítségével megtenni. Egy ilyen komplett csomag ára 1,100 font körül van, és benne foglaltatik az oktatás és a vizsgáztatás költsége is.

 Miután valaki sikeresen letette a CPC vizsgát, megkapja a Driver Qualification Card-ot, vagyis a DQC kártyát. A kártyát a sofőrnek magával kell hordania vezetéskor, ám a kártya önmagában nem, csak a vezetői engedéllyel együtt érvényes.

 A pályaalkalmassági vizsgát 5 évente meg kell ismételni. A frissítő vizsga 35 órás.

 

MOST PEDIG KÖVETKEZZEN EGY OLVASÓI LEVÉL A TÉMÁVAL KAPCSOLATBAN: 

Kedves leendő és már aktív sofőr kollégáimnak szeretnék néhány szót írni a CPC-igazolványról.

A Driver CPC az Driver Certificate of Professional Competence-t jelent. 2003-ban találták ki, hivatásos gépkocsivezetőknek 2008 óta kötelező, de mindenki haladékot kapott ami most jár le: buszvezetőknek 2013 szeptember 15.-ig, teherautó-sofőröknek 2014 szeptember 15.-ig meg kell szerezni. A végzettséget egy antipatikus, világoskék színű műanyag kártya bizonyítja, külalakra legjobban a Digit Tacho Card-ra hasonlít (kollégáim tudják, miről beszélek). Ezt vezetés közben magunknál kell tartani mint a jogosítványt.

Megszerzése egy 35 órás tanfolyamon történik, amely tanfolyam részletekben is letehető, de a részleteknek legalább 7 órásnak kell lenniük (vagyis az egész 5 nap). Úgy is le lehet tenni hogy évente egy napot, csak öt éve múlva legyen meg a 35 óra. Ötévenként meg kell ismételni pontosan ugyanilyen tanfolyammal (vagyis nincs frissítő tanfolyam mint pl. az ADR-nél). Buszra és teherautóra is ugyanaz a kártya érvényes, nem lehet csak az egyik járműre letenni.

Kivételek (akiknek nem kell a CPC): aki nem főállású sofőr csak pl. egy építkezésen dolgozik és néha vezet; a fegyveres erők sofőrjeinek és - érdekes módon - a tűzoltóknak meg a mentőknek se; ha a jármű nem tud többel menni mint 27 mérföld per óra (45 km/h, pl. valami daruskocsi vagy útjavító gép); ha a jármű nem iparszerűen szállít valamit hanem pl. saját célra használod a nagy autót; járművezetés oktatása során.

Aki most szerez idekinn jogosítványt annak tulajdonképpen benne van a tanfolyamban: egy D1-es jogosítvány a mi falunkban 850 font, ha a CPC-t is kéred akkor 30 fonttal több. Amikor a vizsgát leteszed, közvetlenül utána egy külön számítógépes vizsga van a CPC miatt, ahol az útesten átszaladgáló gyalogosokra kell rákattintani mert azok veszélyesek. Gyakorlati vizsga is van: ki kell menni az udvarra, és a buszon megmutogatni hol kell az olajat betölteni, melyik a féklámpa, meg ilyeneket. Vezetni nem kell.

Aki már idekinn sofőr, annak általában a cége fizeti. Sőt, a sofőrök között az a szóbeszéd hogy a cégnek kötelező kifizetnie azok tanfolyamát akik már régebben náluk dolgoznak - ezt nem tudom, de a cégek tényleg szoktak saját tanfolyamot szervezni. Ekkor nincs vizsga, csak minden alkalommal írunk 3-4 tesztlapot. Vagyis amikor egy témakört elmesélnek nekünk, akkor arról kitöltünk egy tesztet. Ha valaki sok rossz választ ad az se baj, ezek a lapok csak a jelenlét igazolására szolgálnak, mutatják hogy mindenki részt vett-e mindegyik egység (tacho, alkohol, túlterhelt jármű, stb.) oktatásán.

Aki egyik kategóriába se esik, annak magának kell megszereznie. Keresni kell egy autós-iskolát és egy hétre beülni hozzájuk. Az áráról 350-400 font körüli összeget hallottam; azért vagyok bizonytalan, mert akit én idekinn ismerek az mind a második katogóriába esett. Ha most jön ki valaki és még gyorsan sikerül CPC nélkül elhelyezkednie, akkor ő is megússza az iskolába járást, mert a munkaadója neki is ki fogja fizetni és munkaidőben tanulhat.

Amikor engem is beutaltak rá, nem sok  jót néztem ki belőle. Azt hittem az Állam megint pénzt akar keresni valamivel, és újabb költségekbe verni szegény dolgozókat. De váratlanul érdekes dolgokat hallottam: beszéltek a tachográfról, a tűzvédelemről, ijesztő filmeket mutogattak olyanokról akik elaludtak a volánnál. Az egész mint olyan nem unalmas, én harmincévnyi vezetés után is hallottam új dolgokat. Például hogy a buszvezetőknek azért nem szabad dohányozni mert az a munkahelyük és Angliában a munkahelyen nem szabad dohányozni. Nem azért mert a figyelmét elvonja, hanem mert munkahely. Bravó.

Persze nekem könnyű: nekem is a cégem fizeti, nekem csak ülni kell és nézni okosan.

Mindenkinek sok szerencsét hozzá!

Bajusz Gábor

3 komment

Címkék: jogosítvány


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kÁzmér 2013.02.05. 19:38:47

Üdvözlet!

Volna egy kérdésem. 8 éve buszsofőrként dolgoztam Aberdeenben. Pár éve hazaköltöztem Budapestre, de most visszajöttem, ezúttal Oban-ba, ismét buszsofőrnek. Viszont nincs CPC-m. Leendő főnököm elküldene itteni tanfolyamra (ami részemről is oké) de nem tudjuk, hogy az érvényes, (2004ben megszerzett) magyar jogosítványommal érvényesen használható-e az itt letett CPC. Én 99% biztos vagyok benne, hogy igen, de az obani főnököm azt mondta: érdeklődjek utána. Fel fogom hívni a DVLA-t, de gondoltam megkérdezem Önt is, ha már rátaláltam erre a jó kis hasznos blogra! :)
Tisztelettel várom válaszát!

Árpádiusz 2013.02.05. 19:43:44

@kÁzmér: Hello! Bár 100%-ra én se vagyok benne biztos, szerintem is el kell, hogy fogadják. Hiszen a jogosítványt önmagában is elfogadják, ha megvan a D2-es és a D4-es nyomtatvány, mivel a honosításhoz azok kellenek. Ennél már csak egy lépés a CPC. Tehát, szerintem is igen, de a DVLA-t kellene erről kérdezni. Remélhetőleg sikerül ott olyan ügyintézővel beszélned, aki tudja miről van szó... Üdv Árpádiusz

kÁzmér 2013.02.05. 20:29:53

Köszönöm a választ, felhívom a DVLA-t. A honosítást elég 12 hónapon belül megkezdeni, ergo ezzel még nem foglalkoztunk. Mindegy, kiderül ez.
Balesetmentes gurulást! És köszi az önzetlen segítségért, meg az egész blogért! Well done! ;)
süti beállítások módosítása